Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

INDICKÁ KUCHYNĚ

kuchyně vegetariánů, která nikdy nenudí

Rýže, zelenina, koření… Hinduistická svatyně Batu Cave v Kuala Lumpuru bylo jedno z prvních míst, kde moje chuťové pohárky pohladila indická kuchyně, která mě následně i provázela na celé cestě Myanmarem.

Jedním slovem, uchvátila mě a tak i ona si zaslouží trošku oné kulinářské pozornosti.

Směs indických koření se nazývá „masala“. Rýže se jí snad vždy a ke všemu. V Indii lze nalézt přes dvě stě druhů rýže, rozlišované podle ceny a kvality. Na stole nechybí placky na několik způsobů a přesladký dezert na závěr.

Nejen na vaření se více jak dvě desítky druhů indického koření používá, ale své kouzlo má i v medicíně. Zázvor je ideální na zažívání, hřebíček má antiseptické, kurkuma hojivé účinky. Šafrán, kurkuma, skořice, kmín, hřebíček, pepř, zázvor, koriandr, bobkový list, muškátový oříšek… vydejme se na cestu oné lahodné chuti „karí“.

01)  Dhal – kaše z hrachu

02)  Kootu – míchaná zelenina s hrachem

03)  Sabzi pulao – míchaná zeleninová směs

04)  Gobi curry – květáková polévka

05)  Massor ki dhal – kořeněná čočková polévka

06)  Kabli channa – bengálské fazole

07)  Paratha – smažený chléb

08)  Puri – žitné placky

09)  Chapati – placky čapaty

10)  Nan – kynuté bílé placky

11)  Alu ki roti – paratha plněná bramborovou směsí

12)  Badam bafri – mandlové karamelky

13)  Bassodi – smetanový dezert

14)  Badam halwa – mandlové cukroví

 

DHAL

1 kg hrachu loupaného, 0,5 kg cibule, 1 hlava česneku, 2 ks chilli, Vegetable Masala, Chana Masala, římský kmín

Minimálně hodinu před vařením namočit hrách. V té samé vodě dát vařit, osolit. Až bude hrách hotový (měkký-lehce rozvařený), osmahnou si na oleji nakrájenou cibuli, přidat česnek, masalu, římský kmín. Vše smíchat do uvařeného hrachu, bude-li tam voda, lehce povařit, dokud se voda neodpaří. Podávat s rýží nebo chapati.

 

KOOTU

2 porce: 250g zeleniny (květák, brambory, lilek, cuketa, brokolice, mrkev..), 125g půleného hrachu

¼ lžičky mletého pepře, 1 lžička kurkumy, sůl, 1 lžíce kokosového krému, 1 lžíce karamelu, olej, 1 lžička hořčičného semínka, 2 zelené chilli, 2 bobkové listy

Hrách máčíme až zbobtná. Zeleninu nakrájíme na malé kousky a dusíme s hrachem, až trošku změkne přidáme pepř, kurkumu a sůl. Před koncem (cca.10mon.) do směsi vmícháme kokosový krém, odstavíme a vmícháme karamel. Na pánvi opražíme hořčičná semínka, zelená chilli a bobkový list, směs následně vmícháme do zeleniny. Podáváme s rýží.

 

PARATHA

100g celozrnné žitné mouky, 180g hl.mouky, 2 lžičky rozpuštěného másla, 1,5dl a 2 lžíce vody, sůl

Smícháme mouky, přidáme 1 lžičku rozpuštěného másla a sůl. Přidáváme vodu a hněteme v tuhé těsto. Necháme asi 10 min. odpočinout, pak těsto rozdělíme na 8 porcí, každou rozválíme na tenkou placku. Placku po jedné straně postříkáme máslem, přehneme ji na polovinu, pak postříkáme polovinu a přehneme ji na čtvrtinu. Nyní vyválíme trojúhelníčky asi ½ cm silné, které vkládáme na horký olej na pánev, opečeme asi minutu, převrátíme, postříkáme máslem, po minutě znovu převrátíme, a tak až do zlatova.

 

CHAPATI

1 sklenice mouky (žitné), 0,5 sklenice vody, sůl, cukr, eventuelně máslo (na potření)

Placky podávané jako příloha k mnoha jídlům jako je indický Dhal, zeleninové curry ad. Mouku smíchat s vodou, tak aby se vytvořilo hutnější těsto, které deset minut hněteme. Přidat sůl, trošku cukru. Rozválet a udělat placky. Dát na rozžhavenou pánev, bez oleje, několikrát otočit. Opékáme tak, že placku přitlačujeme ke dnu pánve plochou lopatkou, až začnou naskakovat puchýřky. Ihned podáváme.

 

NAN

250g.hl mouky, 1 lžička cukru, ½ lžičky prášku do pečiva, ½ lžičky soli, 3 lžíce mléka, 30g rozpuštěného másla, 1 vejce, 1 kelímek jogurtu, 30g droždí, potíráme žloutkem nebo rozpuštěným máslem (není nutné)

Do mísy dáme mouku, cukr, prášek do pečiva a sůl, vše promícháme. Poté přidáme ohřáté mléko, jogurt a kvásek z droždí, rozpuštěné máslo a vejce. Těsto dobře prohněteme (asi 10min), až je hladké a pružné (pokud těsto lepí, přidáme mouku). Necháme těsto vykynout, až zdvojnásobí svůj objem (v teple 90-120min.). Pak těsto rozdělíme do osmi dílů, vytvoříme koule, které necháme ještě 15 minut vykynout. Z koulí pak vyválíme placičky, asi 1cm silné. Pečeme ve velmi horké troubě asi 10 min. Placky musí vykynout a lehce na růžovět. Ihned podáváme.

 

PURY

300 g žitné mouky, 1 lžička soli, 3 lžičky rozpuštěného másla nebo oleje, 1/5 až ¼ l teplé vody, olej pro hluboké smažení

V misce smícháme mouku se solí, uprostřed vytvoříme důlek pro máslo (olej), přidáme teplou vodu a uhněteme tužší těsto. Hněteme 10 minut, až je těsto poddajné a hladké. Nyní necháme těsto asi 35 minut odpočinout (přikryté ubrouskem), Těsto rozdělíme na porce tak, že z válečku nakrájíme asi 4cm kousky, ty v dlani uhněteme do kuliček, ze kterých pak vyválím placky o průměru asi 13cm, tenké asi 1,5-2mm. Na pánvi rozehřejeme dostatečně rozpálený, vkládáme placičky, každou zvlášt, při smažení je přitlačujeme kulatou lopatkou ke dnu- jedině tak docílíme, že se prostředky placek nafouknou a zvednou. Smažíme rychle, dozlatova, po obou stranách. Necháme okapat a ihned podáváme.

 

SABZI PULAO

2 velké cibule, 150g mrkve, 1 menší lilek, 1 zelená paprika, 2 zralá rajčata, květák, ¼ lžičky garam-masala, ¼ lžičky šafránu, ½ lžičky čili prášku, ½ lžičky mletých hřebíčků, ½ skořice (nebo 1 lžičku římského kmínu). Sůl, vodu a olej na opražení

Nakrájíme cibuli, mrkev na kolečka, lilek a zelenou papriku, rozčtvrtíme rajský a květák rozdělíme na menší růžičky. Na pánvi ohřejeme olej a nejdřív necháme osmahnout cibulku až lehce zhnědne. Potom přidáme mrkev a rajčata a necháme dusit asi 15 min. Pak přidáme lilek, zelenou papriku, květák spolu s kořením, necháme dusit asi 15 minut až zelenina změkne osolíme. Při dušení přidáváme dle potřeby vývar nebo vodu. Podáváme s rýží.

 

GOBI CURRY

1 květák, 2l vody, 1 lžíce koriandru prášku, 1 lžíce pepře, ½ lžičku kurkumy, ½ lžičky kardamonu, 3 lžíce kokosového krému, sůl, máslo, mouku, 1 lžíce sekaného koriandru

Květák rozkrájený na růžičky, vaříme ve slané vodě, po změknutí dáme stranou. Do vývaru přidáme koření a když se voda zredukuje na polovinu, zahustíme moukou, kterou předem rozetřeme v hrnku se studenou vodou a řídkou kašičku. Přidáme kokosový krém a vaříme ještě 5 minut, přidáme zelený koriandr, hotový květák a máslo. Nyní povaříme ještě tři minuty.

 

MASOOR KI DHAL

250g čočky, olej, vodu, 1 lžíce hořčičných semínek, 2 zelený chilli, 1 cibule, 1 stroužek česneku, ½ lžičku kurkumy, sůl.

Uvaříme do měkka čočku až je kašovitá. Na pánvi rozehřejme olej a opražíme hořčičná semínka až začnou praskat, přidáme k nim nakrájenou cibuli opražíme do hněda. Nyní přidáme česnek a zelené chilli, ještě asi tři minuty pražíme, než přidáme kurkumu a po 1 minutě dobře promícháme, směs nalijeme do polévky, ve které ještě 5 minut povaříme.

 

KABLI CHANNA

250g velkých fazolí nebo hrachu, 6 dl vody, sůl, 1 cibule, 2 lžičky mletého zázvoru, 2 hřebíčky, 2 zelená chilli, 2 rajčata, olej, 2 lžičky koriandru prášku, ½ lžičky římského kmínu, ½ lžičky čili prášku, 4 hřebíčky, 1 lžičku mleté skořice, z 1 citronu štávu, 1 lžička nasekaných listů koriandru

Na noc namočíme fazole nebo hrách, pak uvaříme dokud nezměknou (30-35 min). Mezitím si upravíme jemně nakrájenou cibuli a chilli, česnek a rajčata. Na pánvi osmažíme cibuli, pak přidáme česnek osmahneme do hněda, pak přidáme zázvor, koriandr, kmín, hřebíček, skořici a chilli, vše promícháme a pokapeme vodou. Pak přidáme rajčata a zelené chilli a pražíme ještě 10 min. Nyní přidáme na pánev okapané fazole a pomalu dusíme až se z fazolí vypaří voda a jsou suché (20min.). Asi 15 min.před dokončením přidáme štávu z citronu. Zdobíme nasekanými listy koriandru.

 

ALU KI ROTI

 

BADAM BAFRI

 

BASSODI

 

BADAM HALWA



TOPlist